מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית
ניגונים של אהבה

ניגונים של אהבה
כאשר אנחנו שרים את הניגונים שנכתבו על ידי מקובלים, או שקוראים תהילים ושאר כתבים קבליים, אז צריכים להבין שהם כולם נכתבו ממצב של דבקות עם הבורא. לכן אין כאן עניין של עצבות, פסימיות, הרגשת קושי בעבודה.

כל מה שנראה כהתגלות של חולשה, עצבות, אלה הם רגשות הפוכים לגמרי ונובעים דווקא מתוך תקווה, השתוקקות לאהוב, מתוך האור, שכבר מאיר מרחוק, כמו עמוד השחר שעולה.
הניגונים האלה יכולים להישמע כמינוריים, בעצבות, שמביאים להרגשת קושי וחוסר כוחות, אבל זה לגמרי לא כך. הם נובעים מהשתוקקות, מדבקות, שמחה ומסירות. תנסו לשיר ולהרגיש אותן דווקא בצורה כזאת.
אותו הדבר שייך גם למזמורי תהילים. כל מיני מזמורים שנראים כטראגיים, בכי נורא של דוד, על זה שהוא נאלץ לברוח מכולם, ששונאים אותו ושהבורא עזב אותו, הם כולם נכתבו מדרגת דבקות גבוהה מאוד. ואנחנו צריכים להשתדל להרגיש את זה בניגונים האלה.
טוויטר

למוסיקה יש מבנה,

שכולל בתוכו רגעים של שקט: הפוגות, לקיחת אוויר.
מהו שקט בעולם הרוחני?
- ללא הפוגות אנחנו לא היינו שומעים דבר.

ההפוגה דומה להכנת הכלי.
ניגון ההפוגות בתוכנו הכרחי לנו לא פחות מאשר ניגונם של צלילים, שלהם אנחנו מאזינים.
(הרב מיכאל לייטמן, 18.10.18)


צורות יחסים של צלילים

(ערוץ "ניגון חיבור")
כמו שתווים בודדים הם לא יותר מצלילים, ורק סדר ההתקשרות ביניהם, איך שהם עוברים ובונים בנו צורה וסדר רגשות, גורם לנו התפעלות מהניגון, כך צורות היחסים בקבוצה, שמשתדלים לקשור כולם יחד, בהשתתפות האור העליון, זה גורם בנו התפעלות של הכלים מהאורות.

מדוע מקובלים רבים כתבו מוזיקה?
מדוע מקובלים רבים כתבו מוזיקה?
גם מוזיקה, גם תיאטרון וגם ריקוד - הם אמצעים להביע השגה רוחנית. לא לחינם, בין שבעת המדעים, שהאדם היה חייב להשיגם בעבר, בטרם שניגש ללימוד חוכמת הקבלה, היו מוזיקה וריקוד. זה נחשב למדע. כי האדם צריך להביע השגה עליונה - בצלילי המוזיקה, בתנועות הריקוד, בשירה.
מוזיקה היא אותן מילים. כלומר, או שאני מביע את רגשותיי במילים או בתווים. גם בחיבור מוזיקלי נבנית עלילה מהסיבה אל המסובב. מוזיקה היא זרימה. יש בה חוכמה ורגשות, יש הפסקות בין הצלילים. מוזיקה זו שפה.
זה אותו טנת"א (כלי שלם - טעמים, נקודות, תגין, אותיות), כמו שיש בשפה הכתובה, כך קיים גם במוזיקה ובריקוד. לא משנה באיזו צורה אתה מבטא קשר בין אור וכלי - בתוכו תמיד קיים טנת"א. כלומר, את אותו המשפט ניתן לבטא גם במילים, גם במוזיקה וגם בריקוד.
אבל חוכמת הקבלה מבטאת את זה בכתיבה, על השיתוף שבין כלים לאורות הממלאים אותם, בשפה בסיסית ואוניברסאלית.


השתוקקות וערגה
(ערוץ "ניגון חיבור")
ניגוני בעל הסולם נראים לנו ניגונים עצובים. אבל בדברי המקובלים אין עצבות, אלא תמיד מין עדינות, ערגה, התגברות והשתוקקות, השתוקקות לדבקות, להשפעה.
טוויטר
המוסיקה מתקנת, מזככת, מעלה אותנו למרומים. אני ככלי מוסיקלי בעל מיתרים סבוכים, הייתי לא מתוקן, לא מכוון. לפתע מגיעה אלי מוסיקה, חודרים לתוכי צלילים - וזה מכוון, מכייל אותי. אני יוצא מתוכה, כאילו מסורק, מכוון למנגינתה. (הרב מיכאל לייטמן, טוויטר, 23.09.18)



שירת העולמות חלק ב'

כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים.

במדעי הטבע עורכים ניסויים כדי להבין את הטבע, האם גם המקובלים מבצעים ניסויים עם הטבע העליון?

ניסויים של מקובל
במדעי הטבע עורכים ניסויים כדי להבין את הטבע, האם גם המקובלים מבצעים ניסויים עם הטבע העליון?

למקובלים אין שום דבר מלבד הניסויים הללו, אבל הם מתרחשים כל שנייה, מפני שהמקובל נמצא במאמץ תמידי לקשר עם החברים לפי מה שנקרא הגילדה הקבלית. כאשר הוא נמצא בשיתוף פעולה הדדי עם אנשים שקרובים ברוחם, מופיעה אצלם כל הזמן אפשרות לשנות את הרצונות והכוחות שלהם, בקומבינטוריקה מסוימת ביניהם. כתוצאה מכך נוצרת בינהם כמות אין סופית של שילובים הדדיים, ובכך הם משפיעים על האור העליון. האור משפיע עליהם, והם משפיעים עליו, באופן הדדי ועל כל אחד. באופן זה מתרחשת כניסה עצומה של מידע אבל הוא איננו מורכב, מפני שהוא מגיע אל המקובל באופן רגשי ולא סכמתי. והמקובל "שוחה" בו, כמו במוזיקה הכל נשמע בהרמוניה מוחלטת, הוא תופס את המהות עצמה שלההרמוניה ולכן לא מתעייף. להיפך, הוא רק מתפתח מזה ומתמלא במנוחה עליונה.


מוזיקה קבלית - הודיה עדינה ונסערת של הנשמה

 מקובלים כותבים על שלמות, אז למה המוזיקה או השירה שלהם לפעמים נשמעת דיכאונית?

באמת, מוזיקה קבלית נשמעת לעיתים למי שאינו מכיר את המשמעות הפנימית שבה כעצובה, והוא חושב שהיא מתארת משהו מצער. אנשים בוכים! אני בעצמי רואה במוזיקה הזו הודיה עדינה ונסערת על "גלים של דביקות" שחווה הנשמה.
כך הוא גם לגבי שירה. כל הרגשה מורכבת מרצון וממילוי - הם מנוגדים ועצומים. יכול להיות שאדם שומע רק את הרצונות, את הגעגועים ולא את המילוי שבהם. שכן בעולם שלנו, כשאנו נהנים, הרצון בעצמו אינו מורגש, הוא מנוטרל, אך ברוחניות הם תומכים, ומפתחים עוד יותר זה את זה.
טוויטר
צלילי המוסיקה של העולמות הרוחניים מולידים בנו הרגשת הרמוניה, איזון בין כל מנעדי הצלילים. למעשה אנחנו נהנים מהשלמות, שבה אנו חשים בצלילים הללו, כמו בטקסט, במילים, בחכמה, אלא שכאן היא מועברת באמצעות רגש. (הרב מיכאל לייטמן, טוויטר, 23.09.18)

כשהנשמה תתחיל להבין כל מילהכשהנשמה תתחיל להבין כל מילה
מאוד משכנעים אותי דבריו של בעל הסולם על כך שאין לנו שום אפשרות להבין בשכל הארצי את הרוחניות. הרי אם היו רוצים פשוט למשוך אותי, היו מבטיחים לי את ההיפך. אך בכל זאת זה מצער להכיר בכך שהיום אינני מסוגל להבין דבר.
אינך מבין מפני שאין לך את החושים הרוחניים: ההבנה הרוחנית, ההרגשה הרוחנית. אני תמיד נזכר בדוגמה בולטת מאוד שקיבלתי כשעבדנו על העיבוד המוסיקלי של ניגוני בעל הסולם. כל הזמן עמד לידינו החתול של בעל הדירה. אנחנו בכינו והתרגשנו והוא שכב לו שם בקור רוח, ורק הזיז מעט את אוזנו כשהמוסיקה הייתה חזקה מדי. הרי שנינו חיים בגופים בהמיים, באותו עולם, אך הוא אינו יכול להבין אותי. חסרה לו היכולת להרגיש. כיצד אפשר להסביר לחתול אלו רגשות אנחנו רוצים להביע במוסיקה?
אך תאמינו לי שללמד חתול להבין סימפוניה זוהי משימה מסובכת פחות מללמד אותנו להבין את הרוחניות. הרי הוא נמצא באותה הדרגה, בעולם הזה, ואנחנו חייבים לקבל השפעה חזקה הרבה יותר, השפעת האור העליון, שיביא אותנו להרגשת העולם הרוחני. ואז, לפי אותה ההרגשה, תתחיל מייד להבין כל מילה של המקובל. אתה תשמע מילים בשמיעה החיצונית ויתחילו להתגלות בך רגשות פנימיים. תאר לעצמך שאתה מדבר לחתול והוא לפתע התחיל להבין אותך…
טוויטר
כאשר תלמידי בעל הסולם היו מייצרים בתוכם תפיסה חדשה, כלי ההנהגה העליונה - חוש שישי, הם היו מרגישים את ניגוני העולמות הרוחניים באופן שונה. המוסיקה של העולמות העליונים, אשר כביכול אינה מתוחכמת מדי, היתה מעלה בהם שכבות עמוקות של השגות ורגשות עליונים חדשים. (הרב מיכאל לייטמן, טוויטר, 23.09.18)

ניגוני בעל הסולם  
לימוד עצמי 

לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון חסל סדר פסח

2/4C C G C
C Am Dm,G C
X2

Gm Gm Cm Gm
Gm Gm Cm Gm

C G C G
C G F,G C
X2

מקרא אקורדים:
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)


לימוד ניגון 2: קדיש - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am
Am | Am | Am | Am
C | C | Am | Am
F | Dm | E | Am
C | C | Am | Am
F | Dm | E | Am

Am | Am | Am | Am
Am | Am | Am | Am
C | F | Dm | Dm
F | G | C | C
C | F | Dm | Dm
F | G | C | Am
Am | Am | E | Am

סולו לניגון קדיש
לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי.
סול סול סול סול סול, לה סול מי דו.
מי מי מי מי מי, פה מי דו לה.
לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי.
סול סול סול סול סול, לה סול מי דו.
מי מי מי מי מי, פה מי דו לה.
לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה.

לה, סיb לה סול פה סיb לה.
לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי.
סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה.
פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי.
סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה.
פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו.
דו סי לה מי, סי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)

לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.

שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.

שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון מארש

2/4 Em | Em | B | B
Am | Am | F#○ | B | B
G | B | B| Em
Em | B | C , Am7 | B
Em | Em | Em
B | Am | B
C , Am7 | B
Em

סולו לניגון מארש
סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי.
מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה,
סי סי סי סי, מי רה# דו סי.
סי סי סי(נמוך) סי(גבוה),
לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#,
סי פה#, סי פה#,
סול פה# סול, פה# מי.
סי סי סי מי, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.
סי סי סי סול, סול מי סול.
סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#.
סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה#
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.

מקרא אקורדים:
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G)
אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 4: קריבו לי - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי

2/4 Bm | A | G | Bm
Bm | A | Em | Bm | Bm
Em | G | A | Bm
Em | G | A | Bm

Em | G | G(1/4) | A
A | A | A | A
Bm | Bm | A |
Em | Bm
Em | G | A | Bm

סולו לניגון קריבו לי
סי(נמוך) סי(גבוה) פה#.
מי לה מי.
רה מי לה סול פה# מי פה#.
פה# רה סי,
לה סי מי.
מי סי, לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי.
סי מי סול, סול לה סי סול,
סול פה# מי סי, לה מי.
רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי.
סי(נמוך) סי(גבוה) פה#,
פה# רה סי,
לה סי מי.
מי סי לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי.

מקרא אקורדים:
אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)


לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל המסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון אל מסתתר


3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)


לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה 1)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון בני היכלא
4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול 



אקורדים לניגון הנה כחומר
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)

לימוד ניגון 9: מסוד חכמים - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מסוד חכמים' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון מסוד חכמים
4/4 Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭ | Gm | A | Bb
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

         2/4            3/4            2/4
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Em , A | Dm | B♭| Gm | A | Bb
Em , A| Dm | B♭| A7 | Dm

סולו לניגון מסוד חכמים:
רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה, מי רה דו#, מי רה.

רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

לה רה. לה סי דו סי, רה דו סי, לה לה. סי, לה לה.
סול מי סול סי, לה.
לה רה. לה סי דו סי רה דו סי לה לה, סי לה לה.
סול מי סול סי, לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד לה =  לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד לה מינור =  לה • דו • מי (Am = A • C • E)


נספח 
ניגוני המקובלים 

מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית



בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון

ניגוני בעל הסולם


אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון

שירת הרב"ש


העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו


הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם



הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים 

השיר של בעל הסולם - הבהיר - מתוך הלב מבין

הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם
ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8
-
הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.
שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.
סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!
וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.
טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,
וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.
אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,
בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!
וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,
לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.
וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,
עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!

* * * * * 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה